Insomnia-cauze si tratament

22.07.2015
afla-mai-multe/stres/insomnia-cauze-si-tratament

Insomnia este incapacitatea de a obtine cantitatea de somn de care o persoana are nevoie pentru a se simti odihnita.Fiecare persoana a experimentat intr-o anumita perioada de timp anumite dificultati legate de adormire sau de a mentine un somn odihnitor si reconfortant. In mule situatii acesta problema dureaza doar cateva zile si este cauzata de un nivel intens de stres ce are sursa in viata noastra personala sau profesionala (o despartire dureroasa, schimbarea locului de munca sau alte evenimente semnificative ale vietii). Alteori, insomnie este persistenta, cronica si este legata de o problema fizica sau mentala semnificativa.

Simptomele insomniei
In general, oamenii au nevoi diferite legate de somn si odihna in functie de anumite caracteristici persoanale sau de etapa de varsta in care se afla. Din acest punct de vedere, in evaluarea insomniei sunt importante doua aspecte: calitatea somnului si modul in care va simtiti dimineata cand va treziti. 
Persoanele cu insomnie au una sau mai multe dintre urmatoarele simptome:

  • dificultati de adormire in ciuda faptului ca sunteti obosit;
  • trezirea frecvent in timpul noptii si dificultati in a readormi;
  • trezirea prea devreme in fiecare dimineata;
  • somn obositor (senzatie de oboseala la trezire );
  • in timpul zilei somnolenta, oboseala, iritabilitate sau probleme de concentrare si memorie.

Cele mai frecvente cauze ale insomniei:
a) Probleme psihologice pot provoca insomnie. Printre acestea cele mai semnificative sunt: depresia, anxietata, stres-ul cronic, tulburare bipolara, tulburare de stres post-traumatic. Depresia si anxietatea sunt doua dintre cele mai comune cauze ale insomniei cronice. Cei mai multi oameni care sufera de o tulburare de anxietate sau depresie au probleme cu somnul. Privarea de somn accentueaza simptomele de anxietate sau depresie si le intensifica valenta negativa. In aceste situatii tratarea problemei psihologica de baza este cheia pentru a vindeca insomnie.
b) Probleme medicale pot cauza insomnie: astmul, diverse alergii, boala Parkinson, hipertiroidism, boli de rinichi, cancer, dureri cronice, etc.

Tratamentul insomniei
Insomnia este o problema extrem de serioasa ce afecteaza functionarea persoanei la nivel personal, profesional si social. Absenta somnului va avea ca efect reducerea randamentului si eficientei, modificarea negativa a dispozitiei si a starii emotionale. Din acest punct de vedere insomina reprezinta o urgenta medicala si ajutorul de specialitate este absolut necesar. Multe persoane se refugiaza in utilizarea de medicamente (somnifere) sau consuma alcool fara a identifica si trata cauza de baza care genereaza aceasta situatie, pe termen lung agravand problema.
a) Schimbarea comportamentelor legate de somn. In multe cazuri este suficient doar schimbarea anumitor obiceiuri pentru a inlatura insomnia.
limitati consumul de cafea, alcool și nicotina. Pentru a avea un somn linistit este bine sa evitam bauturile cofeinizate cu cel putin 8 ore inaine de culcare. Alcoolul consumat seara desi provoaca o stare de somnolenta, modifica semnificativ calitatea somnului. Nicotina este un stimulent care trebuie evitata cel putin pe timpul noptii;
evitati somnul de dupa-amiaza, iar daca este absolut necesar acesta trebuie sa se limiteze la maxim 30 de minute inainte de ora 15.00;
evitati activitatile stimulate sau stresante inainte de somn. Aceasta includ: exercitii fizice inainte de ora de somn, discutii contradictorii sau certuri, utilizarea televizorului, a calculatorului sau utilizarea de jocuri video. In schimb sunt indicate activitatile de deconectare si linistire, cum ar fi cititul sau muzica de relaxare.
b) Invatarea unor tehnici de relaxare. Utilizarea unor tehnici de relaxare (respiratia profunda, relaxarea musculara progresiva, etc.) ajuta persoana sa se deconecteze de exterior si sursele interne de stres (ganduri negative, anticipari anxioase, etc) si sa se concentreze pe senzatiile pozitive ce apar odata cu relaxare fizica si mentala.
c) Utilizarea medicamentelor pentru tratarea insomniei. Multe persoane care se confrunta cu acesta problema sunt tentate sa utilizeze medicamentele. Trebuie sa cunoastem faptul ca pastilele nu inlatura cauza de baza care declanseaza insomnia, iar in timp utilizarea lor pot accentua problema. Se recomanda utilizarea somniferelor numai sub supraveghere medicala si cu moderatie.
d) Suplimente alimentare pentru tratarea insomnie. Exista suplimente alimentare pe baza de plante care sunt comercializate pentru efectele lor de relaxare si inducere a somnului. Unele remedii pot ajuta persoana in cauza sa depaseasca aceste perioade si sa aiba parte de un somn mai odihnitor. Astfel de compozitii, din plante, se regasesc in Passival sau in 5-HTP Armonie, un precursor natural al serotoninei.

Psiholog Ionut Ghiugan