Atacul de panica

05.05.2015
articole/anxietatea/atacul-de-panica

Ce este atacul de panica?

Frica este o reactie naturala, de protectie, care ne ajuta sa recunoastem si sa raspundem rapid la situatii periculoase sau amenintatoare. Unele persoane insa, experimenteaza momente intense de teama si anxietate fara sa existe o situatie sau un context periculos sau care poate pune in primejdie viata. Atacul de panica se manifesta ca un acces brusc de frica coplesitoare sau anxietate intensa si survine atunci cand sistemul nostru natural de aparare reactioneaza exagerat la o situatie comuna, obisnuita, atunci cand nu este cazul. Caracteristica esentiala a atacului de panica o reprezinta aparitia rapida a unor semen si simptome cu o componenta fiziologica puternica, spectaculoasa, fara ca persoana in cauza sa poata identifica o cauza declansatoare evidenta. 


Semne si simptomele atacului de panica

  • insuficienta respiratorie sau hiperventilatie
  • palpitatii, durere toracica sau disconfort
  • tremor sau agitatie, transpiratie
  • senzatie de sufocare
  • senzatie de ameteala, vertij, sau lesin 
  • greata sau stomac deranjat
  • senzatie de ireal sau depersonalizare
  • amorteala sau furnicaturi
  • frica de moarte, frica de a pierde controlul sau de a innebuni

Care sunt cauzele care pot declansa un atac de panica?

Factorii de natura psihologica sunt considerati principala cauza a aparitiei atacurilor de  panica. Depresia, anxietatea, stresul prelungit, pierderea cuiva drag ori a locului de munca, divortul, atmosfera tensionata din familie ori de la serviciu, insatisfactiile, neimplinirile, incertitudinile, chiar si ambitiile exagerate care depasesc posibilitatile, toate acestea pot declansa un atac de panica. 
Pe langa factorii psihologici exista si cauze medicale (hipoglicemia, hipertiroidia etc.) si din acest motiv, primul lucru pe care trebuie sa-l faceti in astfel de situatii, este sa va adresati medicului. 
De asemenea, un alt factor care declanseaza atacul de panica este consumul anumitor substante (amfetamine, droguri, cafeina, unele antidepresive) 
Senzatiile fizice intense care insotesc atacul de panica mentin si intensifica teama si in foarte multe cazuri sunt interpretate eronat: “am un atac de cord”, “nu mai am aer, ma sufoc”, “voi muri”, “sunt in punctul de a innebuni”. Astfel persoana se adreseaza medicului sau merg la camera de urgenta in speranta de a obtine un tratament pentru o problema medicala care cred ei ca le pune viata in pericol. Este important sa ne adresam medicului pentru a exclude posibilele cauze medicale inainte sa apela la ajutor psihologic specializat.

Cum depasim atacurile de panica?


a) Interventia psihologica. Prima interventie in cazul atacurilor de panica o reprezinta invatarea unor tehnici de reducere a nivelului anxietatii. Prin exersarea acestora putem castiga un control asupra episoadelor in care experimentam atacurile de panica. Relaxarea musculara progresiva, tehnicile de autocontrol respirator, ajuta semnificativ si reduc intensitatea simptomele fiziologice. O alta componenta importanta o reprezinta psihoeducatia. A intelege mecanismele de producere, natura simptomelor si a caracterului lor nepericulos, modifica modul intern in care evaluam situatia si consecintele acesteia. Simptomele sunt consecinta anxietatii si acestea vor trece fara sa puna in pericol viata si sanatatea noastra. Al treilea pas important in astfel de situatii il reprezinta expunerea gradata, la situatiile de care ne temem cel mai mult, situatii in care se declanseaza de regula atacurile de panica. In acest mod vom consolida convingerea ca suntem capabili sa facem fata unor stari de anxietate, demonstrandu-ne ca putem detine controlul in plan cognitiv si comportamental.
b) Medicatia poate fi folosit pentru a controla temporar sau reducerea simptomele atacului de panica. Cu toate acestea, trebuie sa constientizam faptul ca interventia farmacologica nu trateaza sau rezolva problema. Medicatia poate fi utila în cazurile severe, dar nu ca singur tratament ci insotita de psihoterapie, pentru a putea rezolva cauzele profunde care genereaza aceasta tulburare. Medicamentele folosite pentru atacuri de panica si tulburare de panica includ antidepresive si benzodiazepinele.
c) Exista suplimente alimentare pe baza de plante care sunt comercializate pentru efectele lor de relaxare si inducere a somnului. Unele remedii naturiste pot ajuta la menținerea unei stări de calm și relaxare. Astfel de remedii includ produsele care conțin extracte din Valeriană, Roiniță, Sunătoare sau Floarea Pasiunii. Acestea se regăsesc în suplimentul alimentar Depress Forte. Extrem de important este și un somn odihnitor și relaxant, caz în care sunt de ajutor suplimentele naturale precum Passival.

Psiholog Ionut Ghiugan